Friday, April 27, 2012

KABAR GEMBIRA BAGI ORANG-ORANG YANG SABAR

"Dan berikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar". (02:155)



Dalam dua hari alhamdulillah saya dapat mengupas dua bab dalam buku Hambatan-Hambatan Dakwah & Tarbiyah Jihadiyyah (Jilid 5).

alhamdulillah ianya terkena pada batang hidung sendiri...

Kalimat sabar memang mudah dituturkan, tapi nak melaksanakannya amatlah berat. Terutama apabila kita dituntut bersabar TERHADAP SESUATU YANG DISUKAI HATI!!!!

Apa yang hati kita suka?
~ makan
~ rehat
~ tidur
~ hiburan
~ kesenangan
~ kemewahan
~ harta, isteri & anak-anak (At-Tawbah:24)

Rasulullah pernah bersabda:

"Barangsiapa taat kepadaku, maka sesungguhnya dia telah mentaati Allah, barangsiapa yang bermaksiat kepadaku, maka sesungguhnya ia telah bermaksiat kepada Allah. Dan barangsiapa yang bermaksiat kepada amirku, maka sesungguhnya ia telah bermaksiat kepadaku". (HR Al-Bukhari)


Rata -rata perkara dan amalan yang disukai hati cenderung untuk mengikut hawa nafsu, nafsu yang bergelojak dan menghasut kita melakukan amal- amal kemaksiatan. Bila nafsu diturut, perut yang lapar akan diisi sekenyangnya, jika hati nurani ingin tidur, maka iapun tidur. Mahu hiburan langsung mencapai remote Astro atau memilih nonton video di YouTube. Oleh kerana itu, jika seseorang mampu memutuskan syahwatnya, maka ia akan sabar.

Dan itu susah untuk dilakukan kecuali bagi orang-orang yang IKHLAS.



Seorang da'e yang sukses akan menjadikan nafsu sebagai mayat dan meletakkan dunia dipunggungnya, sementara ia tetap teguh berpegang pada tali agama Allah dan sunnah rasulullah s.a.w. (cetusan idea Abu 'Ali al-Rudzbari)

Start manage your Naf's!!!!









No comments:

Post a Comment